Mine forældre mødte hinanden på Storvorde Kro i Nordjylland i 1974 og kan fejre 38 års bryllupsdag.

I lang tid har det ikke været nødvendigt at tage ud for at finde andre singler. Dating sites som f.eks. Dating.dk, Zoosk, Match.com og Elitedaters tilbyder at hjælpe med at finde kærligheden, og nye apps som Tinder, Happn og Heaps har åbnet dørene for flere nye måder. Men hjælper de, eller gør de i virkeligheden vejen til kærligheden mere besværlig?

Jeg belyser spørgsmålet med værktøjer fra Persuasive Design.

 

Tinder udfordrer dating markedet

Fremtidsforsker Marianne Levinsen skriver følgende om netdating:

”Unge og ældre ønsker kærlighed og at danne par på samme måde som tidligere, men måden vi søger kærligheden på er i forandring. Netdating er én af flere måder at søge efter kærlighed og sex på. Fordelen ved denne måde er, at man kan være i dialog med en eller flere personer og finde ud af deres holdning til arbejde, børn og livskvalitet, før man beslutter sig for at møde den enkelte” http://www.computerworld.dk/art/125167/hver-femte-dansker-netdater#4klQDwJEMod1FdcC.99

På dating sites er brugerne typisk i længere dialoger, før de beslutter sig for at møde den enkelte. Nye apps som Tinder, Heaps og Happn gør op med de lange dialoger før det første møde, og den nye trend er blevet populær.

Samfundsforsker Troels Schultz Larsen udtaler om Tinder: ”Tinder har på få måneder skabt et lille opbrud på dating-markedet. Det, at Tinder er trendy, sjov, ekstremt effektiv og gratis, truer de store betalings-dating-portaler”

http://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/19565316

På Tinder er det muligt at søge efter mænd eller kvinder i en ønsket aldersgruppe og inden for en ønsket afstand. Brugerne swiper gennem billeder, der matcher søgekriterierne og kan vælge at vise interesse.

”It’s a match”

Skærmbillede 2015-06-11 kl. 11.57.39

Sådan lyder det, når to brugere har vist interesse for hinanden på Tinder. Men der kan være langt derfra til et match in real life. Et match giver mulighed for at starte en dialog, men det er ikke ensbetydende med, at det sker, for listen med matches kan være lang.

Når det sker, er dialogen som regel kortvarig, da Tinder mere lægger op til hurtige møder.

Tinderslut (en pige på Nørrebro, der blogger om Tinder) skriver:

”Nu er det blevet mere hverdagsagtigt at gå på date og sige, at man går på date. Det er blevet hurtigt og nemt og ikke så seriøst. Nu er det mere ’jeg har fri på onsdag, så tager jeg lige en date.’ Det er lidt et tagselvbord.”

http://www.euroman.dk/artikler/nyheder/tinderslut-sadan-er-danske-mand-pa-tinder/

Den næste single er blot et klik eller et swipe væk. Men det er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at det er lettere at finde kærligheden.

Dating sites og apps gør det muligt at få adgang til et stort udvalg af singler (særligt i storbyerne). Det er ikke usædvanligt at have mange dates i spil på samme tid.

I psykologien har Cialdini introduceret begrebet scarcity. Scarcity er et udtryk for knaphed. Når udvalget er begrænset, er vejen til at træffe en beslutning kortere. Vi kender det fra online rejsebureauer, hvor vi gerne vil beslutte os hurtigt, hvis der f.eks. står, at der kun er få værelser tilbage på yndlingshotellet. Når udvalget af singler er så stort, kan det derfor betyde, at det er svært at træffe en beslutning og holde fokus.

I de tilfælde hvor vi har svært ved at beslutte os, søger vi rådgivning. I forretninger er der mulighed for at tale med ekspedienten, før vi beslutter, hvilket TV vi skal vælge. Vi kan eksempelvis få mulighed for at sammenligne, før vi træffer valget. Sammenligning er et element fra retorikken og mere præcist topikken, der dækker over det sted, hvorfra argumenter hentes. I nogle tilfælde er det nødvendigt at kunne sammenligne, før vi kan blive overbevist om, hvad vi skal vælge. I andre tilfælde er det sværere at nå målet, når vi sammenligner. Det virker til at gælde ift. at finde kærligheden online.

Dating sites og apps gør det muligt for os at sammenligne udvalget af singler, og når udvalget som på Tinder kun kan bedømmes ud fra billeder, fornavn, alder og en kort profiltekst, så bliver sammenligningsgrundlaget begrænset, og det kan virke uoverskueligt at vurdere, hvem der er bedst egnet som et reelt match.

Nogle dating sites har ”Match” funktionen, der forsøger at parre personer og fungerer derfor som en form for online rådgiver. Men det er ud fra begrænsede kriterier og lever sjældent op til forventningerne. Derudover er det svært at lave opskriften på kemi mellem 2 mennesker. Hvordan ved man, om kemien er der med skraldemanden på 35, advokaten på 29 eller pædagogen på 41, der har 2 børn?

Tinder vs. dating sites

Ifølge B.J. Fogg, der er chef for forskning og design på Persuasive Technology Lab på Stanford University, er der 3 faktorer, der har indflydelse på, om der sker den ønskede adfærd, der ift. dating sites og apps må være at matche singler, så de med tiden bliver kærester.

De 3 faktorer er motivation, ability og triggers http://bjfogg.com/fbm_files/page4_1.pdf.

Skærmbillede 2015-06-11 kl. 16.37.10

Den største chance for at nå målet er, når motivationen er høj, når det er nemt og når de rette triggers er tilstede i det rigtige øjeblik.

Dating sites:

  • Motivationen for at finde en kæreste på dating sites er høj og antageligt særligt for dem, der investerer penge i det. Motivationen er drevet af håb, så udgangspunktet er positivt.
  • Det er ikke nemt (sammenlignet med Tinder), da det kræver, at brugerne skal udfylde en profil, der skal godkendes.
  • Ift. ability er der en række simplicity faktorer, der blandt andet inkluderer tid og penge. På dating sites kræver det ofte både tid og penge, der kan gøre det sværere at nå målet.

Tinder:

  • Intentionen er ikke altid at finde en kæreste. Motivationen for at finde en kæreste er for nogle lav på Tinder, mens den for andre er høj. Derfor får Tinder en placering i midten af skalaen ift. motivation, og den placering kan diskuteres.
  • Det er nemt at komme i gang. Blot få minutter og så er profilen online med billeder fra Facebook, og det er nemt at bruge.
  • Det kræver tid at finde ud af, om en person kan blive en kæreste, og den tid er i mange tilfælde skåret ned til en 1. date med en kop kaffe eller en gåtur. For dem, der blot ønsker hurtige overfladiske bekendtskaber, er det nemmere at nå målet, men for dem, der søger kærligheden, er det sværere.
  • Tinder er gratis (dog undtaget enkelte funktioner), og det gør vejen til målet nemmere.

Ud fra behavior modellen er Tinder umiddelbart tættere på målet. Men uden triggers sker den ønskede adfærd ikke.

Triggers til at finde kærligheden

Der er adskillige triggers tilstede i online dating verdenen som f.eks. søde beskeder, profiltekster og attraktive billeder.

De triggers, der bliver præsenteret, er ikke nødvendigvis dem, der trigger kærligheden. Profilbilleder på dating sites og apps gør vi særligt ud af for at fremstå bedst muligt, og på Tinder, hvor der ikke er mange andre informationer, får billederne en øget værdi i beslutningsprocessen.

Derudover er der virkemidler på billederne. F.eks. er der mange fyre, der sidder med en hund eller en baby, der forsøger at appellere til følelserne. I retorikken omtales appellen til følelserne som patos. Det er også muligt at appellere til fornuften (logos) eller have fokus på at vække tillid (etos). Alle appeller bliver taget i brug på dating sites og apps, men vægtningen er forskellig.

Flotte billeder er en reklame, der ikke nødvendigvis fremstiller et reelt billede og gør det svært ikke også at få høje forventninger. Det er derfor nemt at blive skuffet på en første date, og så er der jo altid dem i lommen på mobilen. Det bliver hurtigt ligegyldigt med et nej til at mødes igen, for hvem gider kæmpe, når der er så mange andre søde og pæne fyre og kvinder. Og der er altid en, der er pænere.

Hjerneforsker Albert Gedde mener, at der bliver begået mange fejl på Tinder:

Vi springer nogle over, som egentlig havde været meget sjove at være sammen med, og vi vælger nogle, som ved nærmere eftersyn ikke er særligt sjove. Og derfor er det nok mere en leg, end det er en seriøs måde at vælge partner på”.

www.dr.dk/nyheder/kultur/medier/kan-man-blive-forelsket-i-en-man-kun-har-set-paa-et-billede.

På dating sites som Elitedaters og Dating.dk er der flere triggers som f.eks., at Dorte ikke kun er er en pæn blond kvinde, men det er også muligt at se, at hun har samme interesser og laver frivilligt arbejde. Der er flere facts, der appellerer til fornuften samtidig med, der også er billeder, der appellerer til følelserne. Troværdighed er også et element på dating sites og apps, der kan bære et blogindlæg i sig selv.

Tinders konkurrenter

Tinder har flere konkurrenter, og der er nye på vej. En af dem er Teazr http://www.teazr.me/.

Skærmbillede 2015-06-11 kl. 13.24.25

Direktør og medstifter Daniel Delouya, 19 år udtaler:

”Den gamle måde at matche med hinanden på (som for eksempel Tinder) virker antik i forhold til Teazrs måde at gøre det på. Denne feature er stadig hemmelig for offentligheden, men med dem, vi har testet det med, har resultaterne været fænomenale. Man matcher to gange i stedet for en. Den første er baseret på umiddelbar interesse, location, og hvilken skole/arbejde man går på/har. Anden gang man matcher, kommer man endnu tættere på personen.”

http://ekstrabladet.dk/sex_og_samliv/article5101041.ece

Der er en tendens i dating markedet mod at opprioritere personlighed.

Det gør eksempelvis engelske Loveflutter, hvor brugerne primært dømmer ud fra personlighed og sekundært ud fra udseende https://www.loveflutter.com/. Amerikanske SingldOut https://singldout.com/skiller sig ud fra markedet ved at bruge DNA til at matche brugerne http://www.cnbc.com/id/102174418. Det vil vise sig om den eller en af de mange andre nye dating apps bliver en reel trussel for Tinder.

”Kærligheden starter her”

Sådan lyder det fra dating.dk. Vejen til andre singler er blevet lettere med de nyeste apps, men vejen til kærligheden er mudret af et stort udvalg af lækre billeder, søde hunde og forestillingen om det perfekte match, der samtidig også kan mudre billedet af målet.

Et godt dating site/en god dating app har en reel intention om at hjælpe med at finde kærligheden og formår at holde motivationen høj hos brugerne, at udløse triggers, der nemmere kan føre til kærlighed. Heldigvis er der en tendens i dating markedet mod at opprioritere personlighed. Flere tager kampen op, og det vil kun tage til.

Spørgsmålet er, om folkene bag reelt er klar på præmissen om ikke at søge at få loyale kunder, men kunder, der forlader dem til fordel for kærligheden.

Faktum er, at mange er på Tinder. På profilerne skriver flere noget a la: ”Kan vi ikke bare aftale, at vi mødtes foran et maleri på museet”?

Udgangspunktet for kærligheden ønsker mange (fortsat) skal være romantisk i en tid, hvor vi swiper os til den næste pæne fyr eller kvinde.

Det store udvalg, vi ser, når vi kigger ned på mobilen, kan nok også betyde, at vi tager færre chancer, når vi kigger op.

Lykkes det at finde kærligheden, så er det da egentlig romantisk, hvis det sker online, hvor vejen til at finde kærligheden kan virke mere besværlig end nogensinde.

Anne-Kathrine Kjær Christensen, ejer og e-handelskonsulent, Specifii, anne@specifii.dk